Perustimme tänään ystäväni kanssa  Ryhmä Tyhmän. Sain avitusta tähän käymällä työterveyslääkärin tarkastuksessa ja vetäisemällä Audit-testistä jälleen reilut 14 pistettä. 7 pistettä on huolestuttavan alkoholinkäytön yläraja. Etukäteen sain toki neuvon, että kirjoita siihen rehellisen vastauksen sijaan, ettet juo lainkaan. Rehellisellä vastauksella sain siitä jo 10 vuotta sitten liikaa pisteitä ja terkkari ripitti minua vihaisena.Ja toisaalta tuntui, että hän myös sääli minua. Mutta joo. Olin silloin työtön, eronnut ja hänen mielestään ilmeisen vaikeuksissa metabolisen oireyhtymän kanssa liika suurine vyötärönympäryksineni, ja sillä juomatottumuksella varustettuna pommi. Ja olikohan työttömyyskin omaa vikaani. Ero nyt ainakin.Tämänpäiväinen terkka muuten paljasti, että heitä on opetettu kertomaan kolmella audit-pisteet, koska ihmiset vähättelee alkoholinkäyttöään. 

Näiden 10 vuoden aikana en ole kuitenkaan sairastunut 2-tyypin-diabetekseen, olen lihonut lisää noin 10 kg, vyötäröni ympärys on kasvanut, mutta ei kauheasti, liikun yhä paljon, alkoholinkäyttöni on samalla valitettavalla tasolla. Näiden vuosien aikana olen löytänyt loistavan työpaikan ja parisuhteeni on vahvistunut avioliitoksi. Mikään asia ei ole siis minun mielestäni yksioikoisesti seurausta jostakin toisesta, eikä paheet tai epäonnistuminen luonnollisesti johda tuhoon. Päinvastoin. Ja hei, kaikkihan me tiedämme sen "keuhkosyöpään kuolleen nuoren, joka ei ikinä ollut polttanut tupakkaa".Eli perusteluja kyllä riittää sille, että elämässään jatkaa huonoja taipumuksia hamaan haimatulehdukseen saakka. 

Sain esitäytettävät lomakkeet postissa jo viikkoja sitten. Niinpä olen käynyt itseni kanssa keskustelua jo viikkoja asiasta. Pohtinut sitä, miten joudun taas puolustamaan omaa käsitystäni "hyvästä elämästä" kun terveysdenhuollon ammattilainen hyökkää. Heräsin tänä aamuna kuitenkin eri jalalla. Sanoin pisteet saatuani, että kyllä vaan olen todella huolissani itsekin ja haluaisin pyrkiä tekemään tälle jotain. Isäni kuoli aikanaan vain muutamaa vuotta minua vanhempana ja vaikka hän ei kuollut kännissä, oli hän ehtinyt sotkea työelämänsä, yksityiselämänsä ja kadottaa jotain arvokasta kamppailussaan alkoholia vastaan.

Terkkari sanoi, että minua tuetaan työterveydestä. Kerroin ystävälleni, että paljastin sitten kuitenkin kaikki kauheat 14 pistettä ja ystäväni halusi sivusta mukaan tähän tukiryhmään ehdottaen nimeksi Ryhmä Tyhmä. Ajattelin, että jospa tästä sukeutuisi jotain vaikka blogin muodossa. Asumme eri paikkakunnilla ja minä osaan itse parhaiten jäsentää ajatuksiani kirjoittamalla. Tästä siis aloitan. Keskiviikosta. Työpäivästä(ruokatunnilla). Aamukammassa on 7 piikkia ja kesä täynnä juhlia viinikanistereineen. Tavoitteeni on ensin ainakin puolittaa ja lopulta neljäsosittaa viinijuontini. Tunnustan, ei kuulosta yhtään kivalta. Mutta olen iloinen, että tunnustin ja sanoin sen ääneen, että olen huolissani.