Suoraan päivän Ilta-Sanomista "Naisilla taas taustalla ovat usein erilaiset traumat, kuten vaikea äitisuhde, hyväksikäyttö tai parisuhdeväkivalta. Usein taustalla on myös kehittymättömän itsetunnon synnyttämä halu miellyttää, sopeutua ja joustaa oman itsen kustannuksella."

Luen myös kirjaa narsismista, sillä olen taipuvainen uskomaan isäni olleen jonkin sortin narsisiti. Kirja kertoo, mitä kehitystä tapahtuu lapsen missäkin ikävaiheessa ja miten sen estyminen vaikuttaa kehitykseen. Ei sillä että niin olisi välttämättä käynyt. Kirjaa lukiessa itseasiassa olen epäillyt itse olevani narsistinen luonne vaikka osaankin hävetä, tai ainakin osasin joskus.

Sieltä jostain kaukaa tulee varmaan minun kahtiajakautunut persoonani. Toisaalta olen kuin muovailuvahaa ja toisaalta hyvin määrätietoinen. Nämä puolet vuorottelevat. Minun muovailuvahaa oleva puolena miellyttää kulloinkin seurana olevia ihmisiä. Minä osaan lukea ihmisistä mitä he haluavat. Mutta minä kaipaan viininjuontia ollakseni miellyttävämpi ja rennompi. Niinpä minä lupaan muovailuvahaminälle, että otetaan viimeistään sitten, kun saat nämä tyypit hoidettua.

Minun määrätietoinen puoleni yrittää laihduttaa, kuntoilla, ratkaista haasteet, ottaa vastaan uusia ja noudattaa ohjesääntöjä. Minun määrätietoinen puoleni jyrää ratkaisut asioihin miellyttämättä ketään. Määrätietoinen minäni on aurinkoisen päivän lapsi. Pelaa mielellään sulkapalloa selvän isän kanssa. Niin vai oliko se sittenkin muovailuvaha puoleni, koska isälle ei koskaan saanut naputtaa mistään eikä muistella eilistä.

Minun määrätietoinen minäni on nyt ohjannut muovailuvahatyypin psykologille ja työterveyshuoltoon, koska on niin lopen uupunut seuraamaan sivusta tätä tarinaa litroittain kuluvasta viinistä. Muovailuvahaminä miettiin mitä se psykologi haluaisi oikein kuulla.