Siitä se taas käynnistyi, uusi tipaton tammikuu 2023. Syksyllä on kuitenkin "pakon edessä" sen verran harjoiteltu, että voin jo uskoa siihen, että se toteutuu ja lisäksi voin jopa tunnustaa, että se on parempikin niin, että toteutuu. Kaikenlaisen alkoholin kanssa lutraamisen jättäminen olisi minusta just nyt jopa helpottava ajatus. Sitä kun harvemmin juo, huomaa selvästi, että eihän se oikeastaan ole mitenkään järkevää koko juominen. Ei tällä luonteella eikä vanhenevalla kropalla. Molemmista se kaivaa huonot puolet esiin. On niin ihanan leppoisaa olla vaan oma itsensä. 

Eniten olen iloinnut tässä joulun ympärillä siitä, että ulkoiluhousut eivät purista. Pieni suuri ilo. Huomasin myös, että koska vaatteet eivät purista minun oli helpompi riehua lastenlasten kanssa ulkona. Henki kulki paremmin. Edessä on vuoden inhokkikuukaudet tammi-ja helmikuu, on hyvä, että henki kulkee. 

Painajaiset ovat kuitenkin palanneet. Tammikuun lopulla odottalee lentomatka, töihin liittyvä ja uskon sen johtuvan siitä. Muutenkin tuon työn suhteen olen heikoilla, minusta tuntuu, että tässä on ihan tosi ohut ritisevä "pidän työstäni" jääkerros ja sen alla hyytävää mustaa huolta ja pelkoa siitä, että olen kertakaikkiaan jo väärä ihminen tekemään tätä työtä. Tämä vuosi meni niin penkin alle. Tuntuu vastenmieliseltä ajatella, että joutuu vielä monessa tilaisuudessa katselemaan noita lukuja.Mutta mitä minä sitten tekisin. En ole saanut aikaiseksi mitään parempaa suunnitelmaa. Ja pomo on kannustava, kyllä se siitä lähtee kun vaan tehdään. Tällä elämän kokemuksella tiedän, että näinhän se on tai ei ole, mutta ilman yritystä ei synnyt edes käsitystä. Eikä tilanteita voi paeta. Epäonnistumisia ei voi pelätä.

Eli tästä polkaistaan tammikuu käyntiin ja pistetään ajatukset kohti positiivisia tapahtumia. Kaikki on vielä mahdollista ja vain mielikuvitus on rajana sille, mitä keksitään kokeilla. Lähtökohdat ovat kuitenkin hyvät, olen terveehkö, minulla on niitä töitä ja mukavia ihmisiä ympärilläni. Muistan tästä elämäni varrelta aika monta hetkeä, jolloin asiat eivät ole olleet näin hyvin. Ja niistäkin olen aina jaksanut eteenpäin selvitä.